Jak vybrat jízdní kolo

Výběr správného kola není složitý pokud máte jasno v tom, co od kola očekáváte. Nejprve je potřeba zvolit typ terénu, ve kterém budete jezdit. Následuje výběr vhodné velikosti a nakonec volba komponentů (převody, brzdy, podvozek apod.), které budou odpovídat intenzitě používání kola.

 

1. Kde budu na kole jezdit?

Toto je základní otázka, kterou je potřeba si ujasnit. Pojedete po cyklostezce, abyste se dostali do nejbližšího lesa, kde si budete chtít užit jízdu v terénu, nebo spíše musíte projet terénem, abyste se mohli napojit na další kilometry cyklostezek?

Silnice / terén (%)

95 / 5     silniční kola
75 / 25   krosová, trekingová, městská, cyklokrosová a fitness kola
50 / 50   horská kola s pevným rámem
25 / 75   horská kola s celoodpruženým rámem
 5 / 95    enduro, freeride a sjezdová kola

 

 

Silniční kola

Silniční kola jsou konstruována pro použití na hladkém asfaltu s co největším ohledem na výkon a minimální odpor větru při jízdě. To na druhou stranu znamená také sportovní a méně komfortní posed vhodný spíše pro zkušenější jezdce, který se vám za to odmění maximální efektivitou jízdy, vysokou průměrnou rychlostí a delším akčním rádiusem při vyjížďkách. Tento typ kol je také vhodný jako tréninkový nástroj pro získání kondice a využívají jej i špičkoví sportovci, jejichž hlavní disciplínou není cyklistika. Kola mají pevnou vidlici (obvykle karbonovou), průměr ráfků je 28“ (622 mm) a obvyklá šířka plášťů 21 – 28 mm. Moderní silniční kola jsou často vybavena kotoučovými brzdami.

>> Prohlédnout nabídku


Fitness kola
 

Fitness kolo je v podstatě silniční kolo s rovnými řídítky. Oproti čistokrevné silničce mají širší pláště (obvykle 28 – 32 mm), napřímenější posed a lehčí převody vhodné i pro rekreačního jezdce. Vidlice je stejně jako u silničních kol neodpružená, ale rám často nabízí možnost montáže nosiče, takže lze kolo upravit pro rychlé cestování s brašnami nebo jiným nákladem

>> Prohlédnout nabídku


Gravelová | cyklokrosová kola
 

Cyklokrosová, gravel a anyroad kola jsou v podstatě silniční kola s pevnější konstrukcí pro použití v rychlém, lehkém terénu s možností použití plášťů s terénním vzorkem (obvyklá šířka 28 – 35 mm). Tato kola jsou opět spíše pro sportovně založené jedince. Při použití širších plášťů s hladkým vzorkem lze kolo použít také jako univerzální variantu odolného silničního / rychlého cestovního kola, o které se na rozbité cestě nemusíte bát. Většinou jsou osazena kotoučovými brzdami.

>> Prohlédnout nabídku


Městská kola
 

Městská a skládací kola jsou stavěná především pro pohodlný posed, nižší tempo jízdy a obvykle mají v základu namontovány doplňky typu blatníky, osvětlení, nosič, stojánek apod. Tato kola jsou spíš pro kratší vzdálenosti a rekreační styl jízdy. Vyšší odpor větru kvůli napřímené pozici při šlapání s vysoko položenými řídítky v kombinaci s méně efektivním ale o to více pohodlným posedem na kole jsou vhodné pro ježdění v nižších rychlostech. Narazíte i na varianty s velmi nízkým rámem vhodným pro usnadnění nasedání pro jezdce, kteří už nejsou nejmladší, případně mají problémy s nasedáním na kolo. Velmi oblíbená je tato kategorie také u lidí, kteří hledají variantu kola v klasickém nebo retro designu. Skládací kola jsou vhodná pro převoz ve vozidle nebo MHD a jsou velmi skladná. Rozměr ráfku je 28“ (622 mm), skládací kola potom ráfky o rozměru 20" (406 mm). Kola jsou často vybavena bezúdržbovou převodovkou v zadním náboji místo klasické přehazovačky.

>> Prohlédnout nabídku


Trekingová kola
 

Trekingová kola jsou téměř identická s krosovými koly a často bývají tyto kategorie sloučené. Trekingové kolo má oproti krosovému pohodlnější posed pro delší cestování a často v základu také příslušenství jako blatníky, osvětlení, stojánek, nosič apod. ale není to pravidlem. Použité součástky jsou prakticky stejné, jaké se používají u krosových kol. Ráfky mají rozměr 28“ (622 mm) a pláště obvykle šířku 35 – 48 mm.

>> Prohlédnout nabídku


Krosová kola
 

Krosová kola jsou velmi oblíbená díky své univerzálnosti. Jedná se o kola ideální pro cyklostezky, zpevněné cesty a občasné návštěvy lehkého terénu. V terénu kolo limituje menší zdvih odpružení, subtilnější rám než u horských kol a také užší pláště. Rám má obvykle možnost uchycení téměř všech možných doplňků a příslušenství a kola tak lze upravit i jako městské nebo cestovní. Standardně tato kola nabízí dobrou možnost nastavení posedu na více pohodlnou i více sportovní variantu. Dělají se také v dámské variantě, která se odlišuje níže umístěnou horní rámovou trubkou, což umožňuje snadnější nastupování na kolo v místě nad rámem. Velikost kol je opět 28“ (622 mm) a montují se na ně stejně široké pláště jako na trekingová kola, a sice 35 – 48 mm.

>> Prohlédnout nabídku


Horská kola s pevným rámem
 

 

Tato kategorie kol je pravděpodobně nejobsáhlejší a také nejuniverzálnější variantou. Kola mají odpruženou vidlici, rám je neodpružený a bývá obvykle vyroben z hliníkových slitin, u vyšších modelů kol také z uhlíkových vláken (karbon). Největší výhodou je pevný a odolný rám s vyšší tuhostí a pevností vhodný i pro těžší jezdce nebo agilnější styl jízdy a v neposlední řadě možnost použití široké škály plášťů (pneumatik), kterými lze horské kolo upravit na silniční raketu při použití úzkého a hladkého vzorku, při použití širokých a hrubých plášťů naopak pro těžší technický terén. Posed lze také doladit jak pro pohodové rekreační ježdění tak pro závody. Nejpodstatnější dělení horských kol je v průměru ráfků.


Dříve nejpoužívanější rozměr 26“ se dnes používá spíš u juniorských kol, případně u základních výbav kol pro dospělé. Tento rozměr se používal u většiny kol do roku 2010 a stále pro ně jsou a budou k dispozici veškeré náhradní díly, které jsou navíc často levnější než na větší varianty ráfků. Tento rozměr se stále kvůli své pevnosti používá u kol s pevným rámem určených pro skoky a triky označované jako street nebo dirt kola. Rozměr ráfku je 26“ (559 mm) a šířka pláště obvykle 1,9“ až 2,1“. Rozměr 26" se používá i u kol kategorie fatbike. Tato kola používají extrémně široké pláště (běžně 4" - 100 mm) vhodné do sněhu nebo písku. Díky velké styčné ploše a nízkému tlaku se kola lehce odvalují po sněhu a neboří se do něj. Nabízí extrémní záběr v terénu, ale také vysoký odpor plášťů na pevném povrchu.

>> Prohlédnout nabídku 26" kol

 

Rozměr 27,5“ začal u většiny výrobců po roce 2010 postupně nahrazovat rozměr ráfků 26“ a po roce 2014 se už téměř všude nabízí jako standardní menší varianta ke kolům s 29“ ráfky. Velikost kol 27,5“ bývá označována také jako 650B nebo jako 584 mm. Horská kola s těmito ráfky jsou vhodné pro menší výšku postavy (od 150 cm), jsou snadněji ovladatelná než kola 29“ a lépe si poradí s manévrováním v terénu a pomalejšími klikatými pasážemi. Celkově je celé kolo lehčí, tužší a pevnější než na větších ráfcích a nabídne také živější a agilnější ovládání při jízdě. Pocitově kolo na silnici jede pomaleji než „devětadvacítky“, což je způsobeno menší setrvačností lehčích ráfků a plášťů. Reálný rozdíl v obtížnosti jízdy je naopak ve prospěch 27,5“, jelikož mají menší valivý odpor plášťů a lepší akceleraci díky nižší váze.
Od roku 2015 se začínají objevovat kola v rozměru 27,5+ což je v podstatě klasická 27,5“ pouze s velmi širokým pláštěm vhodným do těžkého terénu (šířka kolem 3“ (75 mm)), jejichž vnější obvod pláště je téměř stejný, jako u plášťů 29“ v běžně používaných šířkách.

>> Prohlédnout nabídku 27,5" kol

 


Aktuálně nejoblíbenějším průměrem horských kol jsou ráfky o rozměru 29“, které se objevili již několik let před koly 27,5“. Tento rozměr má své výhody i nevýhody. Mezi nevýhody patří horší obratnost a ovladatelnost v nižší rychlosti zvlášť pro menší postavy (ideální výška od 165 cm nahoru), vyšší hmotnost, horší akcelerace a vyšší valivý odpor plášťů. Na druhou stranu je kolo díky většímu průměru ráfků v rychlosti stabilnější a klidnější, lépe překonává nerovnosti a má lepší přilnavost plášťů při brždění i při akceleraci. Největší předností tohoto rozměru je univerzálnost plášťů, které lze na kolo nasadit. Ráfky mají stejný průměr jako silniční nebo krosová kola (28“ neboli 622 mm), takže je na kolo možné obout cokoliv od silniční galusky po široké sjezdové pláště. Kolo díky tomu lze upravit přesně podle představ jezdce a díky tomu je v rámci horských kol s pevným rámem považováno za ideální variantu.
Obecně se nedá říct, jestli je lepší rozměr 27,5“ nebo 29“. Oboje mají svá pro i proti a nejlepší možnost je obě varianty si v reálu projet a pocitově porovnat, co vám víc sedí. Menší rozměr bude lepší v ovladatelnosti pro začínající jezdce, větší zase pro jízdu v rychlejším a mírnějším terénu s vyhlídkami na cestování nebo použití hladších plášťů. Většina závodníků jezdí na kolech 29“, nicméně několikanásobný mistr světa Nino Schurter mnoho let v řadě úspěšně drtil své soupeře na 27,5“. Dá se říct, že čím je terén těžší, tím jsou vhodnější menší ráfky. Na rychlé XC závody je ideální 29“, na enduro vyjížďky 27,5“, na sjezd se dá použít i 26“.

>> Prohlédnout nabídku 29" kol


Pamatujte na to, že z horského kola si „silniční“ udělat lze díky plášťům, ze silničního vyloženě terénní ne.

 

 

 

Horská kola s celoodpruženým rámem

Celoodpružená kola mají odpruženou přední vidlici a také rám kola. Také u této kategorie se řeší průměr ráfků, který je obvykle relativně předurčen podle náročnosti terénu. Podstatnějším údajem u celoodpružených kol jsou zdvihy tlumičů. Zdvih vidlice nebo tlumiče je délka, o kterou se může vidlice nebo rám zanořit směrem k zemi. Čím je zdvih větší, tím těžší terén si s kolem může jezdec s kolem dopřát, aniž by trpěl on i kolo. Naopak menší zdvih je méně citlivý na síly působící od šlapání a s tím spojené nežádané pohupování rámu, takže je rychlejší ve středně těžkém terénu a ve výjezdech. Dá se říct, že čím je strmější výjezd, tím je vhodnější malý zdvih a naopak čím těžší sjezd, tím lepší je vysoký zdvih. Výběr celoodpruženého kola je poměrně obsáhlý a pokud si nevíte rady, rádi vám doporučíme kolo vhodné přesně pro vás. Můžete se na nás obrátit na telefonu, e-mailu nebo přímo na prodejně, kde si můžete všechna kola také vyzkoušet.

Zdvih 100 – 130 mm je vhodný pro běžné ježdění, kolo je výborné pro výjezdy i sjezdy, geometrie rámu a posed obvykle odpovídají horskému kolu bez zadního odpružení. Obvykle se v tomto zdvihu dělají kola s ráfky 29“ nebo 27,5“.

Zdvih 130 – 160 mm se hodí do těžšího terénu a pro jezdce, kteří upřednostňují komfort a jízdu z kopce. Rám obvykle nabízí precizní jízdní vlastnosti v terénu, pevnější a tužší rám a snadnější průchodnost terénem. Výběrem vhodných plášťů a nastavením tlumičů lze kolo doladit pro jakýkoliv terén od cyklostezky a po enduro. Kol s ráfky 29“ je s velkými zdvihy méně, obvykle převažují ráfky 27,5“.

Zdvih nad 160 mm je vhodný na těžký terén včetně nejnáročnějších sjezdů a skoků. Tato kola jsou navržena pro nejnáročnější podmínky, jsou mnohem pevnější, ale také těžší. Tato kola mají geometrii a posed navržený pro náročný sjezd z kopce, takže výjezd do kopce doporučujeme raději lanovkou. To neznamená, že byste na takovém kole kopec nevyjeli, jen je to náročnější a méně pohodlné. Rám bývá až na výjimky osazen koly 27,5“.

 >> Prohlédnout nabídku celoodpružených" kol

2. Výběr vhodné velikosti rámu

Vybrali jste si vhodný typ kola, takže následuje výběr správné velikosti rámu, který bude odpovídat vašim proporcím a oblasti použití kola. Budete vybírat jinou velikost rámu u silničního kola a jinou u horského. Čím více se pohybujete na silnici, tím je vhodnější vybrat rám na horní hranici vhodné velikosti pro vaši výšku postavy, naopak čím více se budete pohybovat v terénu, tím je vhodnější vybrat menší výšku rámu. Například pro výšku postavy 180 cm bude vhodná velikost rámu u silničního kola 20,5“ – 22“ (52 – 56 cm), u horského celoodpruženého kola to ale může být 17“ – 19“ (43 – 48 cm). Velikost rámu označuje vzdálenost od šlapacího středu po ústí sedlové trubky do rámu. Toto je jediný rozměr udávající velikost rámu. Kromě tohoto rozměru má rám obvykle u různých výrobců jiné rozměry a úhly ostatních trubek. Pokud tedy sednete na 19“ rám od dvou různých výrobců, na každém se pojede úplně jinak.

>> PŘEJÍT NA PODROBNÝ NÁVOD PRO VÝBĚR VHODNÉ VELIKOSTI RÁMU KOLA

 

3. Výběr vhodných komponentů

Jízdní vlastnosti kola dělají z velké části také použité komponenty. Kvalitní převody, účinně brzdy a perfektně fungující odpružená vidlice výrazně mění pocit z ovládání kola. Kvalita použitých dílů samozřejmě odpovídá ceně kola, takže pokud plánujete jezdit závody v terénu, není vhodné začínat na kole za 10 000 Kč, protože byste stejně nakonec většinu dílů vyměnili za dražší a kvalitnější. Opačná situace kdy člověk zakoupí lépe vybavené kolo, než jaké potřebuje, nemůže uškodit. Kola s lepší výbavou fungují lépe, vyžadují méně častý servis, jsou lehčí a hezčí. Jedinou nevýhodou je vyšší cena. Vhodnou skladbu komponentů odpovídající vašim požadavkům rádi doporučíme přes telefon nebo email.
Orientačně u krosových a trekingových kol:

do 20 000 Kč - kola pro nenáročné rekreační jezdce, vhodné častější kontroly seřízení, obvykle mají 21 až 24 převodů

20 000 až 40 000 Kč - rekreační kola pro náročnější jezdce, kteří už chtějí spolehlivější a trvanlivější výbavu, nižší hmotnost a vyšší kvalitu, převody obvykle mají 24 - 30 rychlostí, nebo jsou osazeny jednopřevodníkovými systémy 1 x 11 / 1 x 12

40 000 Kč a více - výborně vybavená kola pro náročné jezdce, které zvládnou vysoké porce kilometrů bez problémů, mají nízkou hmotnost a špičkové komponenty