Poslendí možnost s garancí doručení do Vánoc. Black Friday už jen do pátku!

Chipování motorů (zvýšení rychlosti)

Všechny elektrokola jsou z výroby nastavena na přípomoc do 25 km/h. Neznamená to, že na takovém kole nejde jet rychleji. To je samozřejmě možné, jen vám v tom už nad 25km/h nepomůže motor. Pokud byste rádi využívali přípomoc i při vyšších rychlostech je nutné na elektrokole rychlostní omezovač odstranit. Takovou úpravu, tzv čipování motoru elektrokola, ve všech našich servisech odborně provádíme.

Jak je to ve světě?

Záleží na regionu, kde budete elektrokolo používat. Výrobci kol jsou globální společnosti, které nabízí shodný výrobek v různých státech a někde maximální rychlost softwarově omezí v souladu s místními předpisy. Pokud si stejné elektrokolo zakoupíte v různých státech, bude mít softwarové omezení modifikováno nebo bude zcela chybět. Konstrukčně jsou kola testována na maximální rychlost, tedy bez "omezovače" rychlosti.

Například na severoamerickém kontinentě platí limit odpovídající 32 km/h, pokud je výkon motoru nižší než 750 wattů.

V Evropské unii platí rychlostní limit 25 km/h, avšak existuje i speciální kategorie elektrokol známá jako "Speed Pedelecs", se kterými česká legislativa počítá pouze v zákoně o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, kde mají tato elektrokola výjimku z povinného ručení. Tyto "Speed Pedelecs", tedy elektrokola bez omezovače rychlosti při dosažení rychlosti 25 km/h, jsou certifikovány a legálně prodávány na vnitřním trhu Evropské unie.

Speed Pedelecs představují zvláštní kategorii elektrokol, která nabízí vyšší rychlostní limity ve srovnání se standardními elektrokoly. Na rozdíl od standardních elektrokol s rychlostním limitem 25 km/h, mohou Speed Pedelecs dosahovat rychlostí až 45 km/h​​. Tato elektrokola často disponují silnějšími motory s vyšším výkonem, někdy až do 4 000 W, což je výrazně více než standardních 250 W motorů u běžných elektrokol​​. V některých zemích jsou Speed Pedelecs klasifikovány a regulovány jako mopedy (kategorie L1e-B, což platí i dle české legislativy) nebo motorizovaná kola a mohou vyžadovat řidičský průkaz, pojištění a někdy i helmu​​. Zatímco v některých zemích, jako je Dánsko, jsou Speed Pedelecs povoleny na cyklistických stezkách, v jiných zemích mohou být omezeny pouze na silnice nebo určité dopravní plochy​. Každá země má své vlastní pravidla týkající se těchto vysokorychlostních elektrokol. Například Nizozemsko vyžaduje registraci a pojištění, a v posledních letech omezilo přístup Speed Pedelecs na cyklostezky. V Německu je požadováno povolení, pojištění, a řidičský průkaz (AM a vyšší), zatímco Dánsko nevyžaduje žádné zvláštní povolení či licenci a Speed Pedelecs mohou jezdit po cyklostezkách.

Co na to legislativa?

Výrobci příslušenství pro zrychlení elektrokol PearControl s.r.o. (PearTune) a Ebike Electronic s.r.o. (SpeedBox) jsou držiteli certifikátu zkoušek elektromagnetické kompatibility – shoda s předpisy EU (označení CE) a certifikátu o restrikci použití nebezpečných substancí (označení RoHS).

Podle legislativy v ČR a dalších státech Evropy můžou elektromotory v elektrokolech pomáhat "pouze" do rychlosti 25 km/hZ právního hlediska byste zrychlené elektrokolo bez splnění dalších podmínek měli používat pouze na soukromém pozemku nebo na pozemcích k tomu určených. Na pozemních komunikacích se takto upravená elektrokola mohou používat pouze při splnění dalších požadavků stanovených právními předpisy, které však v jednotlivých státech Evropské unie mohou být odlišné. I mimo pozemní komunikace si cyklista čipovaného elektrokola nepomůže. Čipováním se z kola stává vozidlo kategorie L1e-B (dvoukolový moped) a to například do lesa taky nesmí. Provozování kola mimo vlastní pozemek i s vypnutým, avšak nainstalovaným zařízením pro odblokování rychlosti nemusí být v souladu s legislativou. Zrychlená elektrokola mají výjimku ze zákona č. 30/2024 Sb., o pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (§2 odst. 2 zákona) a tzv. povinné ručení se za ně neplatí.

speedbox_cipovani_elektrokol_motoru_bosch_smartsystem_yamaha_brose_bafang_shimano_bikemax.cz


Co na to BIKEMAX?

Rádi bychom, aby se legislativa upravila a povolená přípomoc by byla automaticky nastavena ke 30 km/h. Většinu lidí by tak úprava nelákala, jelikož by nebyla potřeba.
V současné chvíli ale rozumíme, že mnozí po zrychlení touží, protože odpojení v rychlosti 25 km/h může být nepříjemné. Co ale důrazně doporučujeme, je důkladně zvážit, zda kolo ve vyšších rychlostech budete spolehlivě ovládat a jestli ho budete provozovat v souladu s právními předpisy. Čipované kolo by mělo být o to více v dobrém technickém stavu a pravidelně servisováno. Díky vyšším rychlostem je nezbytné používat přilbu s odpovídající certifikací a kvalitní rukavice.
Čipování elektrokola je vždy prováděno na výslovnou žádost zákazníka a jeho odpovědnost.

Čipování nicméně neznamená zvýšení výkonu. Kolo pomáhá stejně, pouze se odstraní omezovač a kolo pomáhá i nad 25km/h. Čip lze u většiny motorů v případě potřeby kdykoliv aktivovat nebo deaktivovat pokud chcete jezdit bez jeho použití.

 

Co na to záruka?

Díky našim zkušenostem a odbornému zásahu, držíme záruku i na u nás načipovaná elektrokola standardní, 24 měsíců. O spolehlivost kola se u odborně upraveného kola bát nemusíte. Motory jsou na tuto zátěž vyráběny. Limit 25km/h je dán pouze legislativou napříč Evropou.

 

Jaké motory umíme upravovat a na kolik to "vyjde"?

Platí, že odstranění rychlostního omezovače lze provést pouze u středových motorů. Odbornou čipovou úpravu elektrokol provádíme u motorů těchto značek:

Bosch, Yamaha, Bafang, Bafang, Brose a samozřejmě provádíme i čipování motorů PANASONIC

Cenově se u většiny motorů pohybujeme v řádu 4-5 tisíc. Výjimku představují středové motory Bafang, který zvládneme upravit v rozmezí 1-2 tisíc podle modelu.


Chcete znát technické detaily?

Instalujeme zařízení PearTune MSO nebo SpeedBox. Výrobce nezaručuje nemožnost poškození či zablokování systému elektrokola. Výrobce se zříká zodpovědnosti za jakékoliv škody, ať už na zdraví či na majetku, spojené s instalací či používáním tohoto zařízení.
Návody k obsluze a uživatelské manuály jsou k dispozici ke stažení.


Jak dále postupovat pokud si přejete úpravu provést?
 

Stačí kolo dovézt na kteroukoliv prodejnu BIKEMAX (není potřeba se objednávat). Kolo převezmeme a v rámci pár pracovních dní dostanete kolo zpátky již bez nepříjemného vypínání nad 25km/h.

 

Užitečné odkazy 

Skutečnosti popsané v tomto článku vychází z legislativy platné v srpnu 2025.