Hledáme kolegy do týmu. Přidej se k nám a dělej, co tě baví! Buď součástí týmu, který táhne za jeden provaz a kde si lidi váží jeden druhého. Mrkni do záložky Kariéra!

Složení pláště na kolo

Co se dozvíte

Přemýšleli jste někdy nad tím, co všechno se skrývá pod černým povrchem pneumatiky vašeho kola? Za zdánlivě jednoduchým kouskem gumy se ukrývá fascinující svět materiálového inženýrství, kde každý milimetr a každá složka hraje svou nezastupitelnou roli. Od tajemných směsí kaučuku až po přesně vypočítanou hustotu vláken - to vše dohromady vytváří technologický zázrak, který rozhoduje o vašem bezpečí, rychlosti i požitku z jízdy. Pojďme společně odkrýt tajemství, které v sobě ukrývá obyčejný plášť na kolo.

Z čeho se skládá plášť na kolo

Složení pláště na kolo

Vyrobit plášť na jízdní kolo je velká věda. Především přesné složení běhounu pláště je přísně střeženým tajemstvím každé značky, která se výrobě plášťů věnuje. Každý plášť se skládá z následujících základních částí:

Běhoun
Vyroben ze směsi přírodního a syntetického kaučuku, plniva, změkčovadel a dalších přísad, které zajišťují co nejlepší vlastnosti.
Ochranná vrstva
Umístěna především pod běhounem pneumatiky. Má za úkol chránit plášť proti propíchnutí.
Kostra
Vyrobená z tkaniny o různé hustotě.
Bočnice
Část pláště nacházející se mezi patkou a běhounem. Na horských kolech bývá často vyztužena kvůli vyšší odolnosti.
Patka
Nachází se po obvodu pláště. Je to místo, které se při nafouknutí zahákne v ráfku a drží plášť na svém místě. Její rozměr v milimetrech je důležitý pro nalezení kompatibilního ráfku.
Kostra pláště s malým TPI

Co je to TPI (Threads Per Inch)?

Zkratka TPI pochází z anglického názvu Threads Per Inch, což v překladu znamená hustotu vláken na palec. Používá se také zkratka EPI (Ends Per Inch), která označuje stejnou vlastnost - hustotu tkaniny, ze které je vyrobena kostra pláště.

Význam TPI pro vlastnosti pláště

Kostra nejen drží plášť pohromadě, ale hustota jejích vláken má významný vliv na důležité vlastnosti jako:

  • Valivý odpor
  • Přilnavost
  • Hmotnost
  • Jízdní komfort

Charakteristika různých hodnot TPI

Obecně platí, že vyšší hustota vláken přináší lepší vlastnosti. Tkanina s vysokou hustotou má jemnější vlákna, je tenčí, lehčí a lépe kopíruje terén. Vyznačuje se také vyšší odolností proti defektu.

Hranice 100-120 TPI představuje bod, kde hustota vláken sice pozitivně ovlivňuje valivý odpor, hmotnost a akceleraci, ale takto jemná vlákna už mají nižší odolnost.

Přístupy výrobců

Continental řeší problém odolnosti použitím více vrstev. Většinu plášťů vyrábí pomocí tří vrstev z pleteniny s hustotou 60 TPI.

Schwalbe naopak používá strategii jedné vrstvy. Ve stejné cenové kategorii vyrábí pláště z jedné vrstvy 67 TPI.

Doporučení pro výběr

TPI je důležitý parametr, ale neměl by být jediným kritériem při výběru pláště. Vždy záleží na celkové kvalitě výroby pláště.

Pro rychlost a nízkou hmotnost:
Jedna vrstva s hustotou 67 TPI
Pro spolehlivost a méně údržby:
Vícevrstvé pláště (například 3 × 60 TPI)
Ukázka patky pláště

Kevlarová vs drátová patka

Patka pláště je pevné místo po obvodu pláště vyplněné drátem nebo kevlarem, které má za úkol držet plášť po nafouknutí na svém místě. Rozlišujeme dva druhy:

Drátová patka

  • Vyrobena z ocelového drátu nebo svazku drátů po celém obvodu pláště
  • Tužší konstrukce
  • Vyšší hmotnost
  • Nelze složit kvůli pevnému drátu
  • Starší technologie
  • Nižší cena

Kevlarová patka

  • Využívá kevlarová vlákna místo ocelových drátů
  • Výrazně nižší hmotnost (úspora 50-90g oproti drátové)
  • Lze snadno složit díky poddajnosti kevlaru
  • Praktická pro přepravu náhradního pláště
  • Používá se u vyšších modelů s lepší směsí
  • Vyšší cena

Vzhledem k tomu, že obvodová hmotnost všech rotačních součástí na kole je velmi důležitá, kevlarová patka představuje významné vylepšení. Kromě úspory hmotnosti však nemá zásadní vliv na jízdní vlastnosti.

Ukázka různých směsí plášťů

Směs pláště

Pro všechny výrobce plášťů je hledání nejlepší receptury pro výrobu běhounové směsi velkou výzvou. Směs musí totiž splňovat velmi protichůdné požadavky.

Klíčové vlastnosti

  • Dlouhá životnost
  • Vysoká přilnavost
  • Nízký valivý odpor

Charakteristiky směsí

Tvrdá směs

  • Nízký valivý odpor
  • Dlouhá životnost
  • Horší přilnavost

Měkká směs

  • Perfektní přilnavost
  • Nižší životnost
  • Vyšší valivý odpor

Nalezení ideální směsi je velmi obtížné, protože jde vždy o trojúhelník vlastností, který musí být vyvážen. Každé vylepšení jedné vlastnosti obvykle znamená kompromis v jiné oblasti.

Ukázka měření šířky pláště

Šířka pláště na kolo

Fyzikální vlastnosti

Při srovnání valivého odporu širokého a úzkého pláště nafouknutého na stejný tlak zjistíme, že širší plášť se lépe odvaluje. Je to způsobeno tvarem kontaktní plochy s terénem:

  • Úzký i široký plášť mají stejnou styčnou plochu
  • Úzký plášť má plochu podélně delší = větší odpor
  • Široký plášť má plochu podélně kratší = menší odpor

Výhody širších plášťů

V reálném prostředí dovolují široké pláště použití nižších tlaků, což přináší několik výhod:

  • Lepší kopírování terénu
  • Výrazně vyšší jízdní komfort
  • Lepší přilnavost
  • Lepší kontrola nad kolem

Dostupné rozměry

Průměry kol:

  • 26" (559 mm)
  • 27,5" (584 mm)
  • 29" (622 mm)

Šířky plášťů:

  • Minimální: 1,75" (47 mm ETRTO)
  • Maximální: až 2,8"
  • Běžné: 2,2" - 2,6" (55-65 mm ETRTO)

Doporučení podle stylu jízdy

Výlety a každodenní jízda (cca 2,2")

Vhodné pro polní a lesní cesty, cesty do práce a na nákupy. Nabízí lepší akceleraci díky nižší obvodové hmotnosti.

Všestranné použití (2,2-2,4")

Ideální pro jezdce, kteří kombinují terén s delšími vyjížďkami po lesních cestách.

Downhill a náročný terén (2,4-2,8")

Pro jezdce zaměřené především na sjezdy, kde rychlost stoupání není prioritou.

 
Marián Josefík