Máte prasklou patku? Řetěz? Přehazovačku? Případně vše dohromady? Nikdy se vám to dříve nestalo a chtěli byste znát možnou příčinu? Jste tady správně!
Patka kola nebo jinak řečeno koncovka rámu. Co to je a k čemu slouží?
Patka je díl na kole, který je namontován mezi rámem kola nebo elektrokola a přehazovačkou. Její význam na kole je velký. Slouží jako ochrana přehazovačky před mechanickým poškozením. Je vyrobena z měkkého kovu a dokáže ztlumit některé nárazy a to jak ty, které vznikají například od nevhodného zařazení nebo i ty mechanické, jako je například klacek/kámen na cestě nebo třeba položení kola na zem, či do auta na stranu, kde se přehazovačka nachází. Při větším nárazu je úkol patky se ohnout, případně zlomit. Při troše štěstí tak stačí patku v servise srovnat, případně vyměnit, což je rozhodně méně nákladné, než rěšit problémy s přehazovačkou, která je mnohonásobně dražší.
Jaké jsou důvody ohnutí patky:
Patka je velice citlivý díl, který se dovede ohnout i při opravdu běžných nevinných situacích, jako je:
a) položení kola na zem, do auta nebo klidně opření kola o zeď stranou, kde se nachází přehazovačka
b) necitlivé zařazení během tahu bez uvolnění tlaku na pedál během řazení (taková lidská spojka) - obzvláště obvyklé u elektrokol, kdy je síla násobená výkonem motoru
c) vnější překážka (klacek, větev, kámen, dlouhá tráva apod)
d) pád
Následek ohnutí patky:
Pokud máte na kole ohnutou patku, doporučujeme na kole dále nejezdit a navštívit servis, kde ji servisáci dovedou většinou srovnat. Může se samozřejmě ale stát, že po mnoha rovnáních patku již bude potřeba vyměnit. Případně může být ohnutá až příliš a v takovém případě je opět její výměna nejlepším řešením.
POZOR! Ohnutí patky můžete poznat i tak, že kolo nesprávně řadí. Při seřízení přehazovačky v její správné poloze je řetězová linka vedena na patorky kazety (kolečka vzadu) správně. Při sebemenším ohnutí patky se tato řetězová linka vychýlí a přehazovačka přestane správně přehazovat (mnohdy klidně i jen na některá kolečka). Toto je například i obvyklá situace, kdy si zákazníci nechají vyservisovat své milované kolo, kolo pak položí do auta přehazovačkou dolů, případně dají více kol na sebe, čím patku mohou ohnout a kolo pak špatně řadí i když servisák odvedl nejlepší práci, kterou dovedl.
Pokud o ohnutí patky nevíte (stalo se při jízdě, nevšimli jste si jí atd), může to vést k jejímu přetržení. Typicky při šlapání, kdy díky ohnuté patce není přehazovačka a řetěz ve správné poloze a síly, které zde vznikají vedou k její fatální deformaci a následnému přetržení. V takovém případě není neobvyklé, že tzv "namotáte řetěz" okolo zadních koleček a bohužel si jej tak zničíte také, mnohdy i s přehazovačkou.